Rabu, Januari 07, 2009

Apa Itu Minyak Kelapa Dara?




Minyak Kelapa Dara atau dalam bahasa Inggerisnya Virgin Coconut Oil (VCO) diproses tanpa menggunakan sebarang haba atau bahan kimia. Ini menyebabkan struktur dalaman asal VCO terpelihara dan dapat mengekalkan sifat-sifat antivirus dan antibakterianya. Sedangkan dalam pemprosesan minyak kelapa biasa secara komersial dan meluas, haba dan kimia digunakan menyebabkan struktur dalamannya terganggu dan berubah. Itu yang boleh menyebabkan peningkatan kolestrol. Oleh kerana VCO ini amat rumit untuk dihasilkan, sebab itulah ianya hampir tiada dalam pasaran.

Walaubagaimanapun, alhamdulillah HPA telah dapat mengeluarkannya dalam bentuk softgel. Softgel halal yang diproses oleh Halagel Sdn Bhd. Antara kelebihan VCO ialah:

1. Pembasmi Kuman Semulajadi.
2. Pemangkin Kadar Metabolisma Badan.

Manakala kegunaan VCO dalam perubatan pula ialah:

1. HIV. Penelitian terhadap penderita HIV menunjukkan bahawa pemberianVCO dapat merawat HIV. Asid Laurat yang terdapat di dalam VCO telah diubah kepada Monolaurin merupakan suatu bentuk sebatian kimia Monogliserida. Sebatian ini bersifat sebagai antivirus, antibakteria dan antikulat. Monolaurin dapat merosak Membran Lipid (lapisan pembungkus virus) diantaranya virus HIV. Selain itu, VCO juga telah dicuba kepada penderita sindrom pernafasan akut atau SARS dan menunjukkan hasil yang positif.

2. Terhindar dari serangan kanser.
3. Mencegah peradangan hati seperti hepatitis A, B dan C.
4. Melambatkan proses degeneratif dan mempertahankan keseimbangan hormon.
5. Diabetes. VCO membantu menstabilkan paras glukosa dalam darah.
6. Penyakit jantung. VCO bertindak sebagai antioksidan yang dapat meneutralkan radikal bebas.
7. Obesiti. Lemak tepu rantai sederhana yang ada dalam VCO dapat mengawal berat badan.

VCO juga digunakan dalam perawatan kulit dan rambut.

Produk VCO keluaran HPA dalam bentuk softgel. Satu botol mengandungi 60 biji softgel VCO. Harga Pengedar RM28.00. Harga Pengguna RM32.00. Nilaimata untuk pengedar 10.

Selamat mencuba dan mengamalkannya. Ingat! Produk herba akan jadi ubat bila diamalkan. Jadikanlah makanan sebagai ubatmu dan Ubat sebagai makananmu.


Tiada ulasan: