Khamis, Januari 01, 2009

Omega-3 Softgel dan Mega-3 Kapsul




Antara produk HPA yang mengandungi asid lemak omega 3 (EPA dan DHA) ialah Omega-3 Softgel dan Mega-3 Kapsul. Pada dasarnya, antara Omega-3 Softgel dan Mega-3 Kapsul tidak ada bezanya kerana keduanya berasal dari satu jenis ikan yang sama iaitu Ikan Tenggiri Biru di Lautan Artik yang diambil waktu musim sejuk. Ikan ini merupakan ikan yang tertinggi kandungan Omega 3 nya dibandingkan dengan ikan-ikan lain seperti Salmon dan Cod.

Perbezaannya hanya dari segi penghasilannya dimana Omega-3 Softgel merupakan minyak murni (dara) dari ikan Tenggiri Biru tersebut tanpa dicampur dengan bahan lain. Sementara Mega-3 kapsul pula dihasilkan dari seluruh ikan tersebut termasuk sirip dan tulang-tulangnya yang telah dihaluskan dan dikeringkan, kemudian disenergikan dengan herba lain seperti Mallotus villosus, Clupea harengus dan Engraulis ringens.

Dari segi khasiat, keduanya hampir tidak jauh beza. Cuma Omega-3 Softgel lebih cepat diserap oleh darah dan lebih cepat menormalisasikan darah yang sebelumnya membeku serta melancarkan aliran darah dari lemak yang membeku (artherosklerosis) di sepanjang pembuluh darah di dalam tubuh.

Oleh itu Omega-3 Softgel lebih sesuai diamalkan oleh orang dewasa 40 tahun ke atas. Manakala Mega-3 kapsul sangat sesuai diamalkan oleh ibu-ibu yang mengandung, kanak-kanak dan pelajar.

EPA (Eicosa Pentaenoic Acid) dapat mencegah Kanser, Tekanan Darah Tinggi, Penyakit Jantung, Stress yang berlebihan dan menurunkan kadar kolesterol yang berlebihan. Manakala DHA (Docosa Hexaenoic Acid) berfungsi membantu meningkatkan kemampuan otak untuk belajar dan menguatkan minda serta daya ingatan.

Omega-3 Softgel: Harga ahli RM28. Bukan ahli RM35. Kandungan 60 biji. Nilai mata 10
Mega-3 Kapsul: Harga ahli RM24. Bukan ahli RM30. Kandungan 60 biji. Nilai mata 15

Selamat mencuba. Jadikan amalan harian sebagai makanan tambahan.





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I must digg your post therefore other folks are able to look at it, very useful, I had a tough time finding the results searching on the web, thanks.

- Murk