Ahad, Ogos 02, 2009

Ayam Organik HPA sebagai alternatif

/
Isu ayam
semakin hangat dibincangkan di dalam surat akhbar, risalah dan media massa. Begitu juga di masjid dan surau, begitu banyak ustaz yang membicarakan tentang halal dan haram. Ini haram itu haram. Terpanggil diri ini untuk bertanya, jika semuanya haram, bagaimana pula dengan alternatifnya? Adakah telah sedia ada dipasaran? Maka, wajarlah produk barangan HPA dijadikan sebagai alternatifnya atau pengganti kepada barangan asing. Hapuskan produk asing.



Mungkin ada dalam kalangan saudara yang bertanya, ini semua adalah gimik perniagaan dengan bertujuan untuk menjual produk barangan HPA. Saya katakan tidak sama sekali. Persoalannya adalah, pernahkah saudara terfikir makanan yang diberikan kepada ayam yang diternak hari ini? Dengan kata lain, makanan atau dedak ayam yang diberi kepada ayam ternakan. Pernahkah saudara menganalisis dan mengenal pasti bahan-bahan yang dicampurkan ketika membuat proses makanan ayam? Pernahkah saudara mengambil sampel DNA ayam ternakan hari ini? Adakah ia tidak bercampur dengan DNA babi. .

Bukanlah niat saya untuk menjejaskan industri ternakan ayam, tetapi marilah kita berkongsi sedikit maklumat dan kebenaran mengenai isu ayam ini. Pada hari ini, terdapat satu bahan yang dikenali sebagai Dicalcium phosphate telah dicampur ke dalam proses membuat makanan ayam. Kenyataan ini telah diperjelas dan suarakan oleh pihak JAKIM dan CAP. Apakah itu Dicalcium phosphate? Ia adalah satu bahan yang diperbuat dari serbuk tulang-tulang binatang. Persoalannya dari tulang binatang manakah yang diambil? Berdasarkan kajian, kebanyakkan DCP yang terkandung dalam makanan hari ini dipercayai diperoleh daripada tulang babi yang telah disiap proses menjadi serbuk. Bahkan dengan mencampurkan DCP ke dalam makanan ayam hari ini, ia didakwa mampu membesarkan ayam dengan lebih cepat dan gemuk.

Yang kita soalkan disini adalah kehalalan. Pembeli utama ayam dipasaran hari ini adalah umat Islam. Ya, mungkin ada dalam kalangan kita menyatakan, ayam itu halal kerana disembelih mengikut cara Islam dan dijual oleh orang Islam. Yang kita tegaskan disini ialah makanan yang dimakan oleh ayam itu sekaligus akan menjadi sebahagian daripada DNA ayam itu sendiri bukanlah kaedah sembelihannya atau dibeli daripada orang Islam.







Maka, Alhamdulillah HPA mengambil tanggungjawab ini dengan menyediakan bekalan ayam organik yang diternaknya sendiri dengan berteraskan makanan herba, diantara makanan yang dijadikan sebagai makanan ayam ialah habbatus sauda, jagung, ubi dan bijirin. Manakala vaksin ayam itu pula ialah dengan menggunakan daun mambu. Pada hari ini saja, ayam yang diternak oleh HPA mampu menanggung keperluan selama setahun. Subhanallah.

Sumber: www.promsj.blogspot.com dan www.radradix.blogspot.com
/

1 ulasan:

Mohd Nazrin bin Mohd Yassin , Siti Hajar Abdullah berkata...

Salam,

Sekadar berkongsi pengalaman. terdapat 2 perbezaan jelas antara ayam organik HPA dan ayam pasar setelah kami memerhati ketika penyediaan memasak ayam tu.

Ayam Organik HPA, dagingnya berwarna kemerah-merahan. Jikalau dipatahkan pada tulangnya, akan jelas ternampak sum-sum tulang yang begitu merah warnanya.Dagingnya tidak seakan-akan berlapis-lapis setelah di masak.

Ayam dipasar dagingnya berwarna putih.(sudah tentu orang bandar ingat daging ayam memang berwarna putih..he..he). Sum-sum tulangnya berwarna seakan-akan coklat, dan mudah reput di patahkan.Setelah digoreng cuba anda kupas dagingnya dengan menggunakan tangan. Anda lihat dagingnya boleh mudah dihiris-hiris/belapis-lapis.

Inilah sumbangan kami di atas post ini. Lihat http://myhpafamily.blogspot.com/2009/02/ayam-goreng-alami-radix.html untuk gambaran lebih jelas tentang ayam organik HPA ini.

Wassalam..