Ahad, Disember 07, 2008

Kopi Radix Asli Terus Unggul Di Pasaran



Masalah Kopi Radix Tiruan yang menjadi isu sebelum ini tidak menjejaskan pengedaran kopi radix yang asli. Buktinya sewaktu heboh diperkatakan adanya kopi radix tiruan terutamanya di kawasan utara, kopi radix yang asli sentiasa habis di semua cawangan kerana pengedar-pengedar dan stokis berebut-rebut membeli bila setiap kali stok baru sampai ke cawangan. Walaupun kilang kopi di Kuala Perlis terpaksa mengadakan syif 24 jam, stok masih tidak mencukupi. Ini mendorong HPA membeli mesin terbaru yang canggih bernilai RM500,000 bagi memastikan stok mencukupi. Mesin ini diletakkan di kilang yang baru di kawasan MIEL Jejawi di Arau Perlis. Mesin Auto ini boleh menghasilkan 80 sachet seminit berbanding mesin lama di kilang Kuala Perlis yang hanya dapat menghasilkan 60 sachet seminit. Kini kedua-dua kilang beroperasi selain dari kilang kopi radix di Kota Kinabalu Sabah.

Bagaimanapun, permintaan yang cukup besar bukan sahaja di Malaysia tetapi juga pasaran negara jiran yang mempunyai rangkaian MLM HPA seperti Indonesia, Brunei dan Singapura, menyebabkan HPA kini merancang untuk membuka kilang kopi terbesar di Asia tidak lama lagi seperti yang dilaporkan dalam HARIAN METRO, SABTU 29 NOVEMBER 2008. Keratan akhbar diatas.

Selain Kopi Radix, HPA mempunyai kira-kira 150 produk lain. Antaranya ialah produk minuman seperti Kopi Radix O, Teh Manjakani, Teh Herba Pegaga, Koko Radix, Kordial Jambu Batu Merah, Mangga, Roselle, Kurma sehingga makanan dan ubatan tambahan seperti Cereal Radix dan Radix Cookies.

HPA juga terkenal dengan restoran makanan segera, Radix Fried Chicken (RFC) selain syarikat pelancungan, HPA Ilham Holidays, HPA Collection, HPA Thoharah, JAWI Herbshop dan lain-lain lagi yang terletak di Sungai Petani.

Komuniti Cawangan Rawang telah merancang untuk mengadakan lawatan ke kilang-kilang dan projek HPA di Perlis dan Sg Petani pada cuti hari raya cina 24-25 Jan 2009 depan insyaAllah. Bayaran RM90.00 termasuk penginapan di Homestay HPA di Bandar Laguna Merbuk. Siapa yang berminat sila daftar dengan mengisi borang dengan bayarannya sekali di Cawangan Rawang atau di Cawangan Sri Gombak. Keterangan lanjut sila hubungi Setiausaha Komuniti Cawangan Rawang yang baru En Jamil bin Othman 019-3393324.

Tiada ulasan: