Ahad, Disember 07, 2008

HPA Tawarkan Pangkat Melalui PBC


Laporan muka depan akhbar KOSMO semalam mendedahkan ada syarikat MLM yang menyalahgunakan akta jualan langsung dengan menjual pangkat kepada ahli-ahlinya dengan menawarkan pendapatan mengikut pangkat yang dibelinya. Walaupun masih dalam siasatan, kita percaya perkara ini berlaku kerana adanya perangkap dalam sistem mereka. Ini tidak berlaku dalam HPA.

HPA hanya menawarkan pangkat pertama iaitu Pengurus Melati atau singkatannya PLX kepada ahli yang mengikut program Perkongsian Bijak Cemerlang atau PBC dengan beberapa syarat.

Antara syarat-syarat melayakkan mendapat pangkat itu ialah:

1. Sudah menjadi ahli pengedar HPA seumur hidup RM30.00

2. Membayar yuran kursus seminggu sebelum program. Biasanya antara RM150 - RM200 bergantung kepada tempat untuk 2 hari 1 malam termasuk penginapan dan makan.
3. Mengikuti sepenuhnya modul yang disediakan termasuk qiamullail.

4. Mengisi borang penyertaan PBC diakhir kursus.

5. Membuat pembelian produk HPA minima 300 NM dalam bulan yang ia menyertai kursus atau pada bulan hadapannya. Pembelian apa-apa produk HPA bernilai 300 NM itu pula boleh dibeli beransur-ansur dalam tempoh 2 bulan. Maksudnya jika peserta itu tidak mampu menyelesaikan 300 NM itu dalam bulan pertama, berpakatlah dengan agen stok yang ia berurusan supaya NM dalam bulan pertama itu dibawa ke bulan kedua bagi mencukupkan 300NM. Bila dah cukup 300NM barulah agen stok itu buatkan satu sahaja invois resmi yang berjumlah 300NM atau lebih. Invois inilah yang mesti dihantar ke ibu pejabat bersama dengan borang maintain 300 NM yang berwarna pink itu. Biasanya agen stok yang uruskan. Tetapi jika membuat pembelian beransur-ansur dengan beberapa agen stok atau mana-mana cawangan pula mestilah jumlah 300NM itu dalam bulan yang sama, samada dalam bulan pertama atau pada bulan kedua dan semua bil-bil yang berjumlah 300NM dalam bulan yang sama itu dikepilkan sekali dengan borang maintain 300 NM dan poskan sendiri ke ibu pejabat.

Tiada ulasan: