Jumaat, November 07, 2008

Agen Stok HPA

Ada 4 kategori agen stok Hpa. Ianya dikenali sebagai Stokis, Pengurus Stokis Daerah, Pusat Jualan dan Pusat Agensi. Dalam meeting PJS sempena PIC untuk PJS di Sg Petani baru telah diputuskan mulai Nov'08, mana-mana pengedar yang nak memohon menjadi Agen Stok mestilah telah mengikuti PBC dan PIC. Manakala agen stok yang sedia ada yang belum mengikuti PBC dan PIC dikehendaki menyertainya bila diberitahu kelak.
Pengedar yang mahu memohon agen stok ini hendak mengisi borang yang disediakan di cawangan dan di fakskan ke HQ.

Kelayakan untuk menjadi stokis jika telah diluluskan hendaklah membuat belian pertama dalam satu invois di mana-mana cawangan berjumlah minima rm5,000.00. Manakala Pengurus Stokis Daerah PSD minima RM15,000.00 , Pusat Jualan minima RM50,000.00 dan Pusat Agensi pula minima RM70,000.00. Stokis dan Pengurus Stokis Daerah boleh beroperasi di rumah manakala Pusat Jualan dan Pusat Agensi mesti ada premis perniagaan dan lesen perniagaan yang sah dari ROB atau ROC dan Majlis Kerajaan Tempatan.

Bonos Agen Stok dibayar oleh HPA berpandukan Laporan Agen Stok yang dihantar oleh agen stok setiap bulan. Biasanya Stokis hantar sebulan sekali. Pengurus Stokis 10 hari sekali. Pusat Jualan dan Pusat Agensi hantar setiap minggu. Stokis dibayar 11%, Pengurus Stokis 13%, Pusat Jualan 15% dan Pusat Agensi 16% dari NM pengedar yang membeli produk dengannya.

Setakat ini di seluruh Malaysia terdapat 12 Pusat Agensi, 30 Pusat Jualan, 141 Pengurus Stokis Daerah dan 1104 Stokis. Senarai Agen Stok ini boleh didapati dalam laman web www.hpa.com.my/senaraistokis.htm.

Tiada ulasan: