Isnin, Mei 04, 2009

Bercuti di Kampung Kelahiranku Teluk Pedayung Lambor Kanan Parit Perak






Pada cuti 1 Mei hari Jumaat lalu saya mengambil peluang bersama keluarga menjejaki semula tempat kelahiranku di Kg Teluk Pedayung Mukim Lambor Daerah Parit Negeri Perak. Rumah dan Madrasah peninggalan arwah abah saya Allahyarham Tn Hj Yeop Majlis bin Pandak Mohid telah tidak dihuni sejak 1996 lagi. Begitu juga rumah-rumah lain di Kampung itu semuanya tinggal kosong tidak berpenghuni.

Semua rumah kosong berumur lebih 100 tahun yang ada disitu semuanya mengadap Sungai Perak. Ini kerana waktu itu sungailah yang menjadi alat perhubungan. Belum ada jalanraya lagi. Setelah jalanraya dibina menghubungkan Pekan Parit dan Pekan Teluk Anson (kini Teluk Intan) selepas merdeka, sungai sudah tidak popular lagi maka beransur-ansurlah penghuni kampung mendirikan rumah mengadap jalanraya yang berada sekitar 1 km di belakang sungai.

Kini Kg Teluk Pedayung sudah tidak berpenghuni lagi. Ramai yang dah berhijrah ke bandar terutamanya Kuala Lumpur termasuk saya. Saya meninggalkan kampung halaman sejak 1980 berhijrah ke Ipoh dan seterusnya ke Kuala Lumpur dan Selangor. Sejak itu jarang sangat balik ke kampung terutama selepas rumah ini dikosongkan.

Dikesempatan cuti hari pekerja 1Mei ini juga saya sempat membawa anak-anak mengunjungi Pusat Pemeliharaan Tuntong di Bota Kanan dan mandi laut di pantai Teluk Batik bersama keluarga abang saya yang tinggal di Taman Indera Barat Titi Gantung Perak.





9 ulasan:

abunyer berkata...

Teringat satu masa dulu... saya pernah ke rumah ini... juga saya pernah bawa anak isteri pergi ke Pusat Pemeliharaan Tuntong.

Mohd Zahid bin Abu Bakar berkata...

Assalamualaikum..
Seronok nengok gambo romah tepi tebin n menesah kunin tu...au udah lawaih. ate ape melantaknye? Teringat zaman story...rindu benor kat Malaysia....rse xsabor nak balik...gamaknye abg tak kenai awak n awak pun tak kenai abg..tp y pentinnye kite ni sedare...tak payah nak bersoreh2....awak ni cucu Taip abg pade tok cik Isa...mintak izin nak copy gambo2 tu...Wassalam.

Jamaluddin Yeop Majlis berkata...

Terimakasih Cucu Pah Lebo. Nak copy, copy le.. tak ada masalah. Ate kamu tinggal di mana sekarang? Anak sapenye, anak Pak Abu nya ke? Berile nama dan tinggalkanlah no. hp atau email, boleh kita berhubung.

Cucu Pah Lebo berkata...

Awak di Mesir skg ni.....ngaji lg...dkt Uni. al-Azhar, kaherah. Awak anak Pak Abu y no 11, Nama Mohd zahid tel +2011-5191084 n email ibn_abibakr@yahoo.com, awak ni lapih bawah....kalau ble2 pegi umrah sggh le mesir, bleh bertandang romah keme.

Jamaluddin Yeop Majlis berkata...

Kalau begitu kamu ni anak sedara kami le. Emak kamu tu anak Wak Jeraih, adik kepada abah kami Yeop Majlis. Panggil saya Pakcik Jamal. Dulu semasa kamu belajar kat Nilam Puri, Pak Jalal duduk kat Machang cari le kamu tapi tak jumpa...

Cucu Pah Lebo berkata...

Tu le....rasenye sedare kite ni dekat..tp jenuh ngingatnye...nak nanye encik die udah tak duduk d Telok...romah pun dah xbertunggu...

Unknown berkata...

Mai,lame benor aku xjumpe.Raye ni balik ke

Ismail berkata...

Salam semue. teman 1st time masuk blog ni. romah teman non kat depan makam tok sago. Bulan due lepas teman ke Al-Azhar..tak tau pulak Mat Aid ade di situ.

Ate ape kesudahnya rumah kampung tu Mai? Udah nyembah bumi...

Teman pun dah kumbeh dari kg.
Maen Hj. Said

Unknown berkata...

Sebelah rumah atuk saya tu... Aritu balik raya ke3... Dah sunyi sepi kmpong ni